De geheime wapen voor geweldige content

Werk jij als webdesigner ? Dan weet je als geen ander wat een enorme voldoening het is als al jouw ideeën tot stand komen. Het opzetten van jouw website gaat je goed af. Nu de volgende stap; de website invulling geven. Er moet natuurlijk ook content gecreëerd worden.

 

Contentplan

Als er content gepubliceerd wordt, wil je de zekerheid hebben dat het content is die een positieve indruk achterlaat of jouw lezers aanzet tot conversie. Daarom is het opstellen van een contentplan zo belangrijk. Met een contentplan ben je specifiek content aan het plannen en opstellen voor de gebruikers van jouw website. Jouw contentplan begeleidt je in de keuzes die je maakt voor jouw website. Het geeft je een goede overzicht van de structuur, beeldmateriaal of tekst die nodig is om jouw gewenste boodschap over te brengen.

 

Hoe stel je een contentplan op?

 

1.Maak een lijst en stel de prioriteiten van jouw website op

Een website bouwen en beheren kan best een investering zijn. Daarom is het creëren van content met meerwaarde belangrijk. Het is namelijk fijn om na het harde werken ook resultaten te boeken. Probeer bij het opstellen van jouw contentplan een doel voor ogen te hebben. Stel daarna een lijst op en plaatst de verschillende doelen en taken in de juiste volgorde. Zo kun je zien wat eerst jouw aandacht nodig heeft.

 

  1. Organiseren in een sitemap

Wat zijn de pagina’s die je op jouw website wilt hebben? Maak daar een lijst van en organiseer ze in een sitemap. Met een sitemap krijg je een goed beeld van alle pagina’s die je nodig hebt op jouw website. Of juist niet.

 

  1. Plan je content voor elke pagina.

Neem de tijd om specifiek uit te werken wat elke pagina inhoudelijk nodig heeft. Probeer daarna te visualiseren hoe jouw pagina eruit moet zien en ga vervolgens brainstormen voor de juiste content voor elke pagina.

Mocht je content hebben die er al staat, kijk dan of het bij jouw plan past. Past het niet? Kijk hoe je het op dusdanige manier kunt vervormen dat het wel past. Lukt het alsnog niet? Dan moet je waarschijnlijk iets nieuws opstellen of de pagina verwijderen.

 

  1. Ga het plan na met je designer.

Heb je eenmaal een concept waar je tevreden mee bent? Leg het voor aan jouw webdesigner. Hij of zij heeft vaak feedback die kan helpen de website beter te maken. Meestal zien zij het ook vanuit een ander perspectief dat de kwaliteit van de website ten goede komt.

Als jullie allebei tot een besluit zijn gekomen betreft de richting waarop de website moet gaan, kan het plan dan uitgewerkt worden.

 

  1. Creëer je content

Na al het plannen is het tijd om aan de slag te gaan. Nu ga je schrijven, de foto’s maken of video’s editen. Je weet welke richting je op wilt met jouw website. Houd dat doel in gedachte en stel de content van elke pagina specifiek op.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *